Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Henry
Založen: 23.3.2010 Příspěvky: 25
|
Zaslal: čt březen 25, 2010 12:22 pm Předmět: [1203] Pruzenie naprav |
|
|
Nazdar!
Na svojej S1203 - TAZ1500 (verzia kombi DL) mam na zadnej naprave unavene pruzenie, cize cele auto ma mensiu svetlu vysku pri pohotovostnej hmotnosti a pri prevazani nakladu okolo vyuzitia maximalnej celkovej hmotnosti (nie pretazenie) cela naprava doslova "sedi" na gumovych dorazoch. Potreboval by som teda vediet:
1. Staci vymontovat torzne tyce a nastavit podla dielenskej prirucky spravny uhol pak pruziny alebo vzhladom na unavu kovu treba rovno zohnat nove?
2. Vseobecne sa mi zda pruzenie zadnej napravy velmi makke a radsej by som uprednostnil nieco tuhsie (vozim najma naklady, nie ludi). Daju sa torzne tyce z modelu kombi DL (priemer = 23mm) zamenit za tyce zo skrinovej verzie (d = 26mm) bez toho, aby sa dlhodobym pouzivanim nieco poskodilo? Alebo tie tyce mensieho priemeru sa tam montovali len kvoli vacsiemu pohodliu cestujucich (cize bez akychkolvek inych konstrukcnych zmien)?
3. Co sa tyka prednej napravy, podla dielenskej prirucky existuju 2 druhy pruzin - silnejsie (oznacene) a slabsie (neoznacene). Od vyroby sa ktore kam montovali a naco? Je tu rovnaka situacia ako pri zadnej naprave? Alebo tie silnejsie su len pripadna alternativa pre neskorsiu zamenu?
4. Existuje na Slovensku firma zaoberajuca sa repasovanim tlmicov alebo treba nevyhnutne zohnat nove? Zaujima ma hlavne kriterium zivotnost/cena.
Dakujem za odpovede!
Henry |
|
Návrat nahoru |
|
|
Patrik_Novak adept na RCG
Založen: 14.12.2008 Příspěvky: 1452
|
Zaslal: čt březen 25, 2010 10:49 pm Předmět: |
|
|
montášní skříňová valník mají tvrdší torzní tyče miniobusy a sanitky měkčí
ona sice užitečná hmotnost je cca 700kg , ale to je i řidičem , spolujezcem , a taky záleží jak to rozložíš , pokud naložíš jen zadek je to špatně , musíš nakládat na střed
silnější pružiny dát můžeš _________________ PVDferdamravenec |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: so březen 27, 2010 12:27 am Předmět: |
|
|
Myslím, že tlmiče sa už neopravujú nikde - predovšetkým k nim nie je dostať náhradné diely - hlavne tie upchávky, ktoré na zadných tlmičoch tak radi odchádzajú. Výrobca VAP Prešov síce nové tlmiče pre 1203 vyrába, no distribúciu náhradných dielov - v súvislosti so svetovým trendom - zrušil. Čosi ešte robila firma VAPAL Gočaltovo-háj. Ale či ešte, to netuším...
Tak ako píše Patrik - 26ky torzné tyče môžno pokojne zameniť za 23ky. Zvýši sa tým i užitočné zaťaženie (ktoré by sa však podľa dopravných predpisov nemalo prekračovať), no podstatne i tvrdosť pruženia, čo bude cítiť i vpredu - hlavne ak auto nebude naložené. Ostatné časti nápravy sú zhodné, takže im zámena neublíži. Možno by ale postačilo i zameniť gumové dorazy (vlnovce), alebo ich podložky.
Predné pružiny sa triedili do dvoch skupín, silnejšie sa montovali prednostne do nákladných modifikácií. Priemer drôtu bol však rovnaký - išlo o triedenie z hľadiska silových charakteristík, na ktoré vplýva rad faktorov (materiálové, technologické...) Každopádne nejde o taký rozdiel v charakteristikách, ako u torzných tyčí (23 / 26). |
|
Návrat nahoru |
|
|
Henry
Založen: 23.3.2010 Příspěvky: 25
|
Zaslal: ne březen 28, 2010 11:27 am Předmět: [1203] Pruzenie naprav |
|
|
Vdaka za odpovede!
To rovnomerne rozlozenie nakladu je samozrejmostou, snazim sa tazke naklady vozit namiesto prvej lavice (cize v strede auta - kombi DL). Predne pruziny asi budem zhanat nove, kedze su tiez uz unavene. Ale ako je to teda s tymi torznymi tycami - treba ich menit alebo postaci nastavit (vid povodny prispevok, otazka c. 1)? Chcem najprv vyskusat ako sa to bude spravat s povodnymi tycami (d = 23mm), kym tam namontujem tie silnejsie. Ked uz je rec o tych torznych tyciach, predava sa este v dnesnej dobe v obchodnej sieti nejaky pripravok (lis) na premazavanie lozisk? Pripadne kde mozno zohnat servisne pripravky vseobecne?
Dakujem za postrehy! |
|
Návrat nahoru |
|
|
Patrik_Novak adept na RCG
Založen: 14.12.2008 Příspěvky: 1452
|
Zaslal: ne březen 28, 2010 1:47 pm Předmět: |
|
|
servisní přípravky si musíš nechat vyrobit , ale jinak při běžných pracech nic nepotřebujuš ,
lis se koupit dá , ale musíš hledat kde ho mají nebo ti ho objednají _________________ PVDferdamravenec |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: út březen 30, 2010 6:38 pm Předmět: |
|
|
Ak pri pohotovostnom zaťažení auta nezodpovedá hodnota odklonu kolies zadnej nápravy predpisu výrobcu (v Dielenskej príručke viď. kapitola Zadná náprava - geometria kolies), prípadne sú kolesá až v príklone, potom môže mať zmysel nastavenie použitých torzných tyčí. Avšak nemožno očakávať, že pri naložení 600 kg nebude zadná náprava na dorazoch. Na strane druhej si je treba uvedomiť, že duté vlnovcové dorazy zadnej nápravy nie sú iba prosté dorazy, ale dodatočný pružiaci prvok a teda ich dosadnutie na polonápravy nespôsobuje problém. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Henry
Založen: 23.3.2010 Příspěvky: 25
|
Zaslal: út březen 30, 2010 8:52 pm Předmět: [1203] Pruzenie naprav |
|
|
Presne tak, dokonca aj pri pohotovostnej hmotnosti su zadne kolesa v priklone.
Este ma napadla jedna suvislost s tym priklonom - na zadnej naprave mam tlmice spinave od oleja, takze predpokladam, ze velka cast tlmicoveho oleja z nich uz vytiekla, cize su nefunkcne. Plni tlmic samotny okrem svojej tlmiacej funkcie aj akusi podpornu funkciu? Teda spociva na nom nejaka cast hmotnosti vozidla v klude (nie za jazdy)? V extremnom pripade a cisto teoreticky - ak by sme tlmic vymontovali, zmenila by sa okamzita svetla vyska vozidla a odklon kolesa na tej strane napravy? |
|
Návrat nahoru |
|
|
Predseda vedoucí tohodle kolchozu
Založen: 18.12.2006 Příspěvky: 2394 Bydliště: Praha
|
Zaslal: út březen 30, 2010 9:19 pm Předmět: |
|
|
No tak to dost těžko. Měl jsi někdy v ruce vymontovaný tlumič? Když ho stlačíš, tak nepruží - jen se pomalu zasouvá. Když ho pustíš, tak nevyjede zpátky, ale zůstane tak, jak jsi ho zasunul. Tlumič sám o sobě ti nic neudrží. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Henry
Založen: 23.3.2010 Příspěvky: 25
|
Zaslal: pá duben 02, 2010 2:32 pm Předmět: [1203] Pruzenie naprav |
|
|
Diky Predseda! Vlastne ani nemal, takze som nevedel. Moje vedomosti a znalosti sa pohybuju najma na teoretickej urovni. Aku-taku prax mam iba s motormi a az teraz som nuteny zaoberat sa vlastnorucne aj inymi castami aut. |
|
Návrat nahoru |
|
|
sestra 6 Vážný adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 1304 Bydliště: Praha 4
|
Zaslal: ne duben 04, 2010 1:33 pm Předmět: |
|
|
Předseda má pravdu, ale jsou na moderní vozy i plynokapalinové tlumiče, a ty vyjíždějí, síla sice nepatrná ale k vzteku, pokud potřebuješ jen vyměnit gumové uložení. _________________ Sedan1201 1957; Wartburg 353 de Luxe 1970; Wartburg 353Tourist 1973, Renault Scenic Grand 1,9 DCi; ZTS 1203Mde Luxe 1991,2 x JAWA 05, Fávo 135lx.
RIP:Sedan 1201, Wartburg 353-1 a W, Oltcit 11R, Škoda 105L, 2xDacia 1310 a plasťáky. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Burák Moderátor
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 2529 Bydliště: Beroun
|
Zaslal: ne duben 04, 2010 4:12 pm Předmět: |
|
|
Ale ty se na trosku nedělaj _________________ Autum nerozumim, jen blbě kecám! |
|
Návrat nahoru |
|
|
sestra 6 Vážný adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 1304 Bydliště: Praha 4
|
Zaslal: ne duben 04, 2010 8:05 pm Předmět: |
|
|
A voni se ještě na trosku nějaký dělaj? _________________ Sedan1201 1957; Wartburg 353 de Luxe 1970; Wartburg 353Tourist 1973, Renault Scenic Grand 1,9 DCi; ZTS 1203Mde Luxe 1991,2 x JAWA 05, Fávo 135lx.
RIP:Sedan 1201, Wartburg 353-1 a W, Oltcit 11R, Škoda 105L, 2xDacia 1310 a plasťáky. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Patrik_Novak adept na RCG
Založen: 14.12.2008 Příspěvky: 1452
|
Zaslal: ne duben 04, 2010 8:33 pm Předmět: |
|
|
dělaj , zrovínka jsem před týdnem jedny přední koupil za 1tis kč a k tomu jsem dostal jednu 1203zdarma , a jedny zadní plynokapalinový jsem hodil do šrotu , páč už byli jen plynový prachoolejově třecí _________________ PVDferdamravenec |
|
Návrat nahoru |
|
|
Burák Moderátor
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 2529 Bydliště: Beroun
|
Zaslal: po duben 12, 2010 12:29 pm Předmět: |
|
|
Jak vyndám torzku, aniž by mi namlátila hubu? Logika mi řiká, vyvěsit kolo, ale stačí to? Budem měnit přední nosník a její uložení, tak co všechno mám demontovat, abych si nepřidělal práci zbytečně? _________________ Autum nerozumim, jen blbě kecám! |
|
Návrat nahoru |
|
|
AlvA
Založen: 10.1.2007 Příspěvky: 988 Bydliště: Praha
|
Zaslal: po duben 12, 2010 4:42 pm Předmět: |
|
|
Zvednes auto za diferak, aby se kola svesily na dorazy. Pak das na napavu kus spaliku, co ten vopres pajcr, kerej bude prochazet pod ramenem z torzky a bude smerovat dopredu, jeho konec podlozis heverem a pumpujes dokavad ti nepude vyndat ta kost. Tu pak vyndas, sliknes z toho tu gumu, povolis hever a torzka muze ven, dyk je to jednoduchy, ja to tedka delal 2x kdyz se mi vlastni blbosti pri vymene gufera podarilo vysunout poloosu a musel sem rozebirat napravu. _________________ Pohrebaky nehnijou, to bys mel vedet. |
|
Návrat nahoru |
|
|
|