Škoda 1200-1201-1202 page Škoda 1101 - 1203 fórum
Masochisti všech zemí, spojte se!
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Dynymo vs alternátor
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Škoda 1101 - 1203 fórum -> Elektrická soustava
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 9:53 pm    Předmět: Citovat

Cuf ve spolek.. bych tu jen rad napsal muj nazor na alternator vs dynamo.
Absolutne nechapu proc se tak rozsiril mytus, ze dynamo hure dobiji, altik dobre dobiji i na volnobeh, dynamu voce kolisa napeti atd...
Vse je jen o ZAKLADNI udrzbe elektricke instalace ve vozidle.
Uvedomte si ze JMENOVITY vykon nasich dynam je 200W, dynamo jak znamo stroj je mocli pretizitelny, ale byt bychom pracovali s jeho jmenovitym vykonem 200W, mame vykonu az prehrsel.
Uz sem udelal nejednu GO dynama, samozrejme musi nasledovat dukladne nastaveni hodnot regulatoru (ktery samozrejme u alternatoru neodpada - krome zpetneho spinace - v altiku obstaraji diody ze)
Nejsou to jen plane reci, zrovna ted o vykendu sem si serizoval (ane dokonce i vlastni voziky je nutne udrzovat, nejen ty znamych a kamaradu Very HappyVery Happy)
Nastavite.li vsechny hodnoty správně, vzduchove mezery, zpetny proud, maximalni napeti naprazdno, se zatezi s baterkou, pak prechodove napeti a nakonec GO dynama. Dostanete nabijeci soustavu PLNE srovnatelnou s alternatorem ne li lepsi protoze je to original.
Takze pokud nekde vidim, ze ma v aute altik... je to jen proto ze nerozumi elektrice nebo prdni na to to dat nekomu spravit.

Jinak pokud v mem sedanu zapnu VSECHNY spotrebice ( vcetne omikronu s poctivym menicem) vyskakovaci blinkry, houkacku, dalkova svetla, sterace vnitrni osvetleni, zapalovani, brzdova svetla... stale do uplne vybite baterky tece 1,2 A... na velmi mirne zvyseny volnobeh. Pokud se pouze trvale sviti nabiji bezpecne i na uplny volnobeh.
Tak prdte na altiky a nabouchejte je do mutele...
jo
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kounect



Založen: 17.3.2008
Příspěvky: 244
Bydliště: Tábor

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 5:48 am    Předmět: Citovat

V okamžiku, kdy by to dobíjelo na volnoběh se světlama, tak je to luxus. Problém je v tom, že to není konstrukčně ani možné ne? Vždyť tady kolegové psali, že je to normální že to nedobíjí na volnoběh...nicméně kdybys mi to taky tak seřídil, zlobit se nebudu a natetám Ti nějakou korunu Smile
_________________
1202 STW 1962
Octavia 1963
Brouk 1977
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 7:50 am    Předmět: Citovat

No na základní volnoběh 600 - 650 ot/min to dobíjí i se svetlama. Není důvod, proč by dobíjet nemělo, čím je samozřejmně baterka vybitější, tím větší proud do ní teče a tím se dříve přitáhne kotvička zpětného spínače, kvůli většímu proudu. Pak zhasne i kontrolka nabíjení. Pokud je plně nabitá, stává se, že kontrolka nabíjení lehce svítí díky rozdílu napětí dynama a baterie, která se pak nenabíjí, jelikož to již nepotřebuje. Seřízení je tak na 2 hodky, GO dynama na skoro celý den (kompletní včetně ložisek, přetočení komutoátoru samozřejmně.
Takže proč by nemělo být konstrukčně možné aby dynamo nabíjelo při malých otáčkách??
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kounect



Založen: 17.3.2008
Příspěvky: 244
Bydliště: Tábor

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 8:01 am    Předmět: Citovat

Protože dynamo díky jeho vlastnostem ve vysokých otáčkách má poměr k otáčkám motoru cca 1:1, narozdíl od alternátoru který má 2:1 ( již na volnoběh točí dostatek ).

To co píšeš, tomu rozumím, tak to je a i s tím jak je baterka vybitá nabitá, že se mění dobíjení.
Nicméně musím se přiznat, že často startuji klikou, startér vyjede ale akorát umře. kontakty na baterii nové.
Na volnoběh mi to svítí, což by poukazovalo, že baterie je plná ( to samé tvrdí i nabíječka - už do ní nic necpe ).
Vyzkouším už jenom kontakty na startéru + a - a když to nebude startovat, tak Tě poprosím o pomoc Smile Jestli budeš ochotný.
_________________
1202 STW 1962
Octavia 1963
Brouk 1977
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 8:12 am    Předmět: Citovat

Měl sem s tím kdysi stejné prolbémy, všichni to sváděli na dynamo že to prostě neumí, dej alternátor atd... prd.
Nastudoval sem si dílenksou příručku k regulátorům, poptal známého na věci ohledně dynama, pochopil, že dynamo umí podobné věci jako alternátor. A hlavně je prostě originál. On jako pamětníka velmi zdatný elektronik mi říkal, že nidky na svém spartaku nemlě prolbém s nabíjením, jen to chce základní péči a nastavení.
Teď na sedanu žádné prolbémy s dobíjení nemám, nastartuju vždy a to povinně svitím a ještě celou cestu hraje orlík.
Jaký máš regulátor? Klasický pal 200W, dvoucívkový? Dynmo máš v jakém stavu, dělal si ho nekdy nebo je to koule špíny? Very HappyVery Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dvk



Založen: 24.12.2006
Příspěvky: 146

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 8:20 am    Předmět: Citovat

Pokud máš originální nepřemotané dynamo s originální nepřetočenou řemenicí, tak při volnoběhu (např. u mě přes zimu cca 700 - 800 ot) dává výstupní napětí něco kolem 9 - 10 V, což je přece málo na to, aby seplo relé (které má spínat při cca 13.5 V, nepletu-li se), ne ?
Dovedu si představit, že s (rozšířenou) řemenicí ze 100vky např. by to točilo i na volnoběh nějakých 13 V. Ale s originálkou ne ...

A co se nastavení týče, souhlasím že není problém si s tím pohrát, je to na cca hoďku, dá se to zvládnout i s obyčejným multimetrem a trochou šikovnosti. Stačí to udělat dvakrát doroka (zima-léto) a pak není problém. Mám cca 5 let starou 70Ah baterku, kterou jsem dostal ze servisu zadara jako vyřazenou a za dva roky co ji mám jsem nikdy netočil klikou kvůli dobíjení. Vždy jen selháním lidského faktoru : )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 8:33 am    Předmět: Citovat

Zpetné rele nema spinat pri 13,5!!! má napetove ale i proudove vinuti a pomery jsou slozitejsi nez 13,5 voltu jako hranice, zalezi na stavu dynama, nabitosti baterky, na spustenych spotrebicich atd.. a pokud vse toto je ok, pak skutecne se nabudi na dostatečně napeti uz pri nizkych otackach, a prevodovy pomer z motoru na dynamo neni 1:1 ale je trochu dorychla.
A multimetr je naprd tim nic nezmeris, potrebujes klasicky avomet abys videl výkyvy a měl nejakou dynamiku merení. Za hodku se to podle me stihnout neda. Sad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dvk



Založen: 24.12.2006
Příspěvky: 146

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 8:59 am    Předmět: Citovat

Ajó, zase jsem chytřejší : ) Právěže mám jen ten multimetr, takže jsem vždy všechno seřizoval podle hranice napětí. Je fakt, že jsem s tím problémy neměl, ale když to tak říkáš, myslím že je načase sehnat si avomet a nějaký ten bočník : )
A ještě teda dotaz - rozdíl mezi dvou a tří-reléovým reglerem ? To třetí relé je tuším proudová ochrana ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kounect



Založen: 17.3.2008
Příspěvky: 244
Bydliště: Tábor

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 9:17 am    Předmět: Citovat

Já jsem nic ještě nedělal...mám STW 14 dní a to jsem u něj ještě jenom o víkendu. Podívám se jak to vypadá a písnu sem Smile

Jinak Ď za info.
_________________
1202 STW 1962
Octavia 1963
Brouk 1977
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 9:23 am    Předmět: Citovat

Jojo u třícívkového je vlastně zpetný spínač (první kotvička) druhý je dvoustupňový regulátor (ovšem pouze s napětovým vinutím - tedy ten udrzuje pouze maximální napětí na dynamu, tedy nezáleží na zatížení jako u dvoucívkového relé) a třetí je pouze proudová ochrana, která je pri klasickém behu nezatížená tedy rozepnutá, pouze při přetížení se aktivuje a zkratuje buzení na kostru.. tedy pak začně korigovat napětím. Tedy u dvoucívkového regulátoru je regulační křivka přímka která postupně klesá... čím větší proud odebíráme z dynama, tím menší napětí regulátor reguluje a tím ochranuje dynamo před přetížením.
U třícívkového relé je křivka rovná ovšem pouze do maximálního dovoleného proudu dynama, pak se začne uplatnovat proudová ochrana a křivka klesá dolů. Proto třícívkové relé nabíjí lépe baterii při vyšších rychlostech dynama ( při jízdě), protože se pohybujeme stále v rovné charakteristice namísto dvoucívkového, které při zvyšujících se otáčckáh ubírá na napětí a tím i proudu.
Jeéé doufám že to není moc zamotaný :/
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 9:40 am    Předmět: Citovat

Jinak avomet se sem tam nekde objevi.. ale pokudto ma byt ten veliky s velkym bocnikem a mericim proudovym trafem a napetovym delicem atd.. pak je to docela drahah sranada.. ale nemuzu si pomoct, nekdy je to k nezaplaceni. Merit muzes strartovaci proudy, treba i svarovaci proudy. muzes ho pretizit az 10x a nic se mu nestane, pekne vidis jestli ti kolisa rucicka a okolik. A hlavne je to taky lepsi pocit kdyz clovek ma auto z 54 a meři avometem z 52 Very Happy takovy dobovy Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 9:41 am    Předmět: Citovat

http://www.aukro.cz/item336759576_avomet_merak_nevim_ceho_metra_.html

alespon pro začátek by stačil co? no neni to krása??
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kozzel



Založen: 3.12.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Plaha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 9:44 am    Předmět: Citovat

omlouvam se za tolik prispevku ale kdyz uz ten avomet tak s bocnikem:

http://www.aukro.cz/item336717294_bocnik_30a.html

nebo tuhle ze:


http://www.aukro.cz/item339102691_proudovy_bocnik_merici_transformator.html

a už dám s odkazama pokoj.. pardon jeste jednou
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dvk



Založen: 24.12.2006
Příspěvky: 146

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 10:09 am    Předmět: Citovat

Díky za parádní vysvětlení ! Na aukro už jsem taky koukal, přesně jak píšeš s tím dobovým pocitem : ) Staré krásné věci mi rozhodně nejsou cizí : )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
AlvA



Založen: 10.1.2007
Příspěvky: 988
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 5:32 pm    Předmět: Citovat

Hale kozzle pises to moc hezky, ale ne uplne ve vsem mas pravdu. jednak zpetney relatko v sobe nema proudovou civku, takze napeti pri kerym sepne se nemeni se zatizenim a skutecne by melo bejt nastaveny na zhruba tech 13V a vic, aby pri malejch votackach baterku dynamo nevybijelo. Uvedom si, ze ve spinan rlatka je hystereze takze je vyssi napeti pro pitazeni nez pro rozepnuti. Ochrana proti pretizeni dynama neprikostruje buzeni, pac studenej konec buzeni nejni pripojenej ke kostre a tudiz ukostreni toho co vede do regulatoru vybudi dynamo naplno. Dale nechapu proc by se to nedalo merit digitalem, ten je navopak lepsi, pac kdyz ho mas polozenej nekde u motoru, kerej se klepe, tak nekeca jako ruckovej merak. Teda jedinej problem je v tom, ze pokud nekdo pomalu cte, tak nemusi zvladat rychly zmeny udaju na displeji. A pro Kounecta: hod baterku na nabijecku, pak ji vraz do auta, nastartuj, rozsvit svetla, mer napeti na baterce, pridavej plyn a pokud to napeti vyleze a zastavi se na hodnote nakejch 14,2 +- 0,2, tak mas dobijeni v poradku a hledej problem v baterce nebo ve starteru. jestli je dobra baterka zjistic nejjednodusejc tak, ze po 3 dnech po sundani z nabijecky na ni bez zateze nameris asi tak 12,6-12,7V.
_________________
Pohrebaky nehnijou, to bys mel vedet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Škoda 1101 - 1203 fórum -> Elektrická soustava Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Strana 1 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com