Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
TomasI
Založen: 17.2.2015 Příspěvky: 10 Bydliště: Biskupice, Bánovce nad Bebravou 957 01
|
Zaslal: út únor 17, 2015 7:51 pm Předmět: rozvody na motor Škoda typ 1202, rv. 1967, obsah 1221ccm |
|
|
Pozdravujem všetkých priaznivcov veteránov a najmä tých, ktorý čo to občas pomajstrujú aj v garáži. Aktuálne od základu renovujeme našu starú PPS 12. Chcel som Vás poprosiť o rady ohľadne rozvodov. Konkrétne sa jedná o previs reťaze rozvodu. Starú reťaz pochopiteľne nepoužijeme, je veľmi vyťahaná, tak sme zakúpili novú. Otázkou znie, či je nutné meniť aj obe rozvodové ozubené koliečka. Keď som nahodil rozvody s novou reťazou a starými koliečkami, previs reťaze sa značne zmenšil, takmer aj odstránil(v porovnaní so starou reťazou). Aký je najmenší možný previs reťaze, aby rozvody fungovali správne? viem, že optimálny je nulový, alebo takmer žiadny. Do koľko mm je previs reťaze pri riadne nahodených rozvodoch ak na ňu človek zatlačí prstom ešte v norme? Alebo sa tým radšej nemám zaťažovať a vhodnejšie bude zakúpiť aj nové rozvodové ozubené koliečka? Vopred ďakujem za Vaše rady a postrehy. Podotýkam, jedná sa o motor do hasičskej striekačky PPS 12. Ak bude treba, foto previsu reťaze dodám. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Predseda vedoucí tohodle kolchozu
Založen: 18.12.2006 Příspěvky: 2394 Bydliště: Praha
|
Zaslal: út únor 17, 2015 8:03 pm Předmět: |
|
|
Myslím že seřizování rozvodového řetězu bylo v chytré knížce od Andrta, akorát já už jí asi nemám |
|
Návrat nahoru |
|
|
TomasI
Založen: 17.2.2015 Příspěvky: 10 Bydliště: Biskupice, Bánovce nad Bebravou 957 01
|
Zaslal: út únor 17, 2015 8:52 pm Předmět: |
|
|
Príručku k dispozícii mám, tam je žiaľ len samotné zostavenie rozvodov(nič zložité), ich nastavenie - 12 čapov rozvodovej reťaze alebo 11 článkov zo spodnej strany. Táto príručka však žiaľ môj dotaz nezodpovedá a teda vôľami rozvodovej reťaze sa nezaoberá, alebo som to v nej ja nenašiel:/ |
|
Návrat nahoru |
|
|
Patrik_Novak adept na RCG
Založen: 14.12.2008 Příspěvky: 1452
|
Zaslal: út únor 17, 2015 9:22 pm Předmět: |
|
|
žádná taková dovolená vůle není popsaná , resp žádný prověs řetězu
ale určitě by se tam mohlo nacházet, že se vždy mění řetěz i s kolama , a
volný řetěz se řeší
a) výběrem z většího počtu řetězů
b) výběrem vačkového kola s větší tolerancí _________________ PVDferdamravenec |
|
Návrat nahoru |
|
|
bobi-h
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 449 Bydliště: Kaplice
|
Zaslal: út únor 17, 2015 11:38 pm Předmět: |
|
|
Já bych osobně neřešil nový řetěz a starý kola.Automaticky se dává přeci všechno nový,To je jak na motorce,když dáš novej řetěz a necháš tam starou rozetu a kolečko,tak můžeš za chvíli kupovat řetěz novej, |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: st únor 18, 2015 12:01 am Předmět: |
|
|
Tu by som si dovolil oponovať. Ak sa reťaz vymení zavčasu, tak kolesá meniť netreba, pretože sa zuby kolies nestihnú moc zoslabiť = nezväčší sa zubová medzera. Zubové kolesá neničí dobrá reťaz, ale vyťahaná - tak na motorke, ako i na rozvodoch. Ak sme pri tých príručkách, tak i M.R.Cedrych kdesi popisoval, že ak sa začne ozývať rozvodová reťaz, tak sa mení čo možno najskôr, aby nebolo potrebné meniť i kolesá.
V opisovanom motore je navyše reťaz Triplex - kde je zubov až až.
Tak či onak - vôľa v rozvodoch nijak podstatne chod a výkon motora neovplyvní. Má teda zmysel riešiť hlučnosť pri PS12? Tá predsa aj tak pracuje prevažne vo vyšších otáčkach, kedy je ten celkový rámus tak silný, že nejaké chrastenie od rozvodov sa takmer stratí.
Ak ale chceš mať prvotriedny stroj, tak demontuj tie kolesá, skoč s nimi do Mototechny a porovnaj ich s novými (odporúčal by som originály, lebo tie z druhovýroby stoja za..., čo je ďalší dôvod prečo tam radšej nechať pôvodné). Ak budú mať Tvoje kolesá výrazne špicatejšie (užšie) zuby ako tie nové, tak má zmysel špekulovať nad ich výmenou. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Patrik_Novak adept na RCG
Založen: 14.12.2008 Příspěvky: 1452
|
Zaslal: st únor 18, 2015 10:12 am Předmět: |
|
|
motorkovej řetěz na výstupu , a rozvodovej se +- nedá úplně srovnávat , páč u motorky nejni napnutej , ale díky propérování se to pořád mění , ...
.... atd , jako dýlka , .. je jen jednoducej , ...............
vůle , v tom hlučným stroji to nic nezmění , jen když je tak vytahanej že rachtá o víko ,
na výkon to má vliv , ale v tomhle nevýkonným motoru to ani není poznat ,
co je na tomhle motoru díky v§li problém je houpání volnoběhu , díky tomu špatný seřízení předstihu , horší startování - pokud se točí klikou
stejně tak vůle na unašeči scintily (nebo jak se ta mrcha píše)
nebo rozdělovače - pokud je aku/indučka/rozdělovač _________________ PVDferdamravenec |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: st únor 18, 2015 10:52 am Předmět: |
|
|
V súvislosti s motorkovou reťazou sa riešilo opotrebenie reťazových kolies (rozety a pastorka) a to sa porovnávať s reťazovým rozvodom určite dá z toho dôvodu, že prebieha úplne rovnako Neriešilo sa napínanie reťaze. Práve preto, že na motorke sa predĺženie rieši napnutím reťaze, tak sa tento stav predĺženia do značnej miery "toleruje", čím ale dochádza k prispôsobeniu sa kolies k vyťahanej reťazi a tým k ich opotrebeniu tým skôr, že je tá reťaz spravidla jednoradová.
Čo sa týka vplyvu na výkon vplyvom vyťahanej reťaze, tak tu ide iba o teóriu, pretože výkonové zmeny úmerné zmene časovania sú zanedbateľné a nedajú sa ani zachytiť pri skúšaní motora na brzde pred a po výmene rozvodov. Skús si odmerať uhlomerom vôľu pootočenia veľkého kolesa pri vyťahaných rozvodoch - koľko nameriaš 0,5° na vačke - teda 15´na kľuke? Ak by vyťahanie reťaze vplývalo na výkon motora, tak by motory s napínačmi reťazí nemohli moc existovať, pretože tam je to predĺženie reťaze oveľa väčšie (hlavne pri motoroch OHC, či 2xOHC) kde už možno pripustiť nejakú malú zmenu v časovaní po predĺžení reťaze.
Rovnako by sme mohli rozoberať i mýtus o vplyve na predstih zážihu a to hlavne u týchto motorov, kde je vôľa v pohone rozdeľovača a vôbec jeho presnosť plus mínus autobus. Aby to dobre naštarovalo na kľuku - od toho je základné nastavenie predstihu zážihu - bez ohľadu na vôle v rozvodoch. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Patrik_Novak adept na RCG
Založen: 14.12.2008 Příspěvky: 1452
|
Zaslal: čt únor 19, 2015 8:29 am Předmět: |
|
|
srovnávat se to nedá , protože na motorce je řetěz napnutej jen v okamžiku kdy jsou osy kola kyvné vidlice a motoru v rovině , jinak je řetěz volnější , což není ideální při opouštění hnacího kola a náběhu na rozetu , jako i jiný působení sil při brždění motorem
vliv na časování je sice zanedbatelnej , protože časování je jen kompromis
ale na předstih to vliv má , ten si při volnoběhu , po nasbírání všech těch vůlí a pohupování řetězu , poskakuje v rozmezí i 15° , v zátěži se to znatelně sníží ale běhá to do 5°
záleží jak je řetz vytahanej a kola oběhaný , a taky na rozdělovači _________________ PVDferdamravenec |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: čt únor 19, 2015 10:44 am Předmět: |
|
|
Ako som písal - opotrebovanie reťazových kolies nezávisí od toho, či je reťaz voľná alebo napnutá. Princíp spočíva v tom, že vyťahaná reťaz má zväčšenú osovú vzdialenosť (rozstup) susedných valčekov / puzdier, čomu sa snažia prispôsobiť reťazové kolesá tým, že sa boky ich zubov opotrebujú, hlavy zubov sa tým zašpicatejú a zubové medzery zväčšia. Toto je princíp opotrebovania reťazových kolies všetkých reťazových prevodov - či už s napínačom, alebo bez neho; tak na rozvodoch motora, ako na sekundárnom prevode motocykla.
K vplyvu rozvodov na výkon motora, či predstih som sa vyjadril. Ak poskakuje 5° hore dolu, tak treba hľadať minimálne 3/4 vôlí niekde inde než v rozvode, najskôr v odstredivej regulácii a spojke rozdeľovača. O magických 15° už ani nehovoriac, to už má zásadný vplyv na chod či výkon motora. |
|
Návrat nahoru |
|
|
TomasI
Založen: 17.2.2015 Příspěvky: 10 Bydliště: Biskupice, Bánovce nad Bebravou 957 01
|
Zaslal: pá únor 20, 2015 10:57 am Předmět: |
|
|
Všetkým Vám ďakujem za Vaše postrehy. Samozrejme sa jedná o rozvody triplex, i keď to na veci príliš nemení. Na vôľu reťaze rozvodov som sa pýtal práve kvôli vplyvu tohto nedostatku na predstih. Napokon som sa rozhodol, že zakúpim aj nové rozvodové ozubené koliečka. |
|
Návrat nahoru |
|
|
sestra 6 Vážný adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 1304 Bydliště: Praha 4
|
Zaslal: pá únor 20, 2015 8:58 pm Předmět: |
|
|
Ahoj. Ten řetěz se nám jednou při špatném přeřazení v jednom článku složil a prorazil kryt. Ale do té doby i s takhle vytahaným řetězem jelo i startovalo normál ě. Vačka je bržděná olej. čerpadlem a tak se vůle vymezí. Ne rozdělovač, tam ten filc a kontakt nic nebrzdí a pak to nejde pořádně seřídit. _________________ Sedan1201 1957; Wartburg 353 de Luxe 1970; Wartburg 353Tourist 1973, Renault Scenic Grand 1,9 DCi; ZTS 1203Mde Luxe 1991,2 x JAWA 05, Fávo 135lx.
RIP:Sedan 1201, Wartburg 353-1 a W, Oltcit 11R, Škoda 105L, 2xDacia 1310 a plasťáky. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kadlátko
Založen: 28.12.2006 Příspěvky: 373 Bydliště: Libušín u Kladna
|
Zaslal: pá únor 20, 2015 9:37 pm Předmět: |
|
|
Jestli je to stará PPS12 tak tam dej novou origoš sadu rozvodů včetně kol a novýho řetězu dodanejch v jedný škatuli, já osobně sem se setkal se třema provedeníma rozvodovejch kol a řetězů, na voko to vypadalo stejný a mělo to i stejný čísla na krabicích ale stejný to nebylo, inovace bez legrace způsobila změny rádiusů zubů i řetěz byl trochu jinej a prostě to do sebe nepasovalo _________________ brrrrhhhh a brhhhhhh ,ííííííííííííííí a stojim vo kus dál |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: so únor 21, 2015 10:14 am Předmět: |
|
|
sestra 6 napsal: | Ahoj. Vačka je bržděná olej. čerpadlem a tak se vůle vymezí. |
Presne tak.
Inak sady rozvodov v škatuli sú púhy sen - to sa nedodáva už roky - všetko sa predáva osobitne. Kvalita nových kolies z druhovýroby je často katastrofálna - lunkre na funkčných plochách bokov zubov, často nutnosť podkladať koleso podložkami, aby sa reťaz nekrížila a podobne
|
|
Návrat nahoru |
|
|
TomasI
Založen: 17.2.2015 Příspěvky: 10 Bydliště: Biskupice, Bánovce nad Bebravou 957 01
|
Zaslal: so únor 21, 2015 3:52 pm Předmět: |
|
|
Žiaľ, sady originálnych rozvodov v škatuli, zohnať ich, to je útopia. Som rád, že sa mi podarilo zohnať vôbec originálnu novú reťaz čs výroby, a už pracujem aj na rozvodových kolách. Podobný problém bol aj s hlavnými ložiskami. Ako dobre viete, jedná sa o tie mohutné staré ložiská a tie sú už v podstate nedostupným materiálom. Tie moje museli byť nanovo odlievané a nanovo nanášaná kompozícia. To isté piesty, krúžky a vložky.
Pre ilustráciu prikladám fotografie rozvodov so starou vyťahanou reťazou a rozvody s novou reťazou. Rozdiel je veľmi dobre viditeľný.
[/img]
|
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|