Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Henry
Založen: 23.3.2010 Příspěvky: 25
|
Zaslal: po březen 29, 2010 9:17 pm Předmět: [1203] Spojovaci hriadel (kardan) |
|
|
Nazdar!
Mam na vas dalsiu podnetnu otazku. Pri istom intervale rychlosti (cca. 70-80 km/h) silno vibruje cele auto a pocut kovove rincanie (hluk). Skontroloval som upevnenie prevodovky, motora a naprav - vsetko je OK. Z prispevkov a diskusii tu aj inde predpokladam, ze pricinou budu opotrebovane strediace gulicky a ich puzdra v kardane. Potialto vsetko jasne.
Ale ako postupovat pri vymene hardy-spojok a strediacich guliciek a ich puzdier? Postaci pri vzajomnom oznaceni polohy ukoncenia hriadela prevodovky/diferencialu a ukoncenia kardanu spatna montaz po vymene spomenutych elementov alebo je potrebne kardan dat vyvazit? Ako mozno zistit bez specialneho vybavenia (pristroje a pripravky) hadzanie strediacich guliciek po ich vymene? Alebo sa treba v domacich podmienkach uspokojit pri montazi kompenzacnych vyvazkov (podla dielenskej prirucky) s metodou pokus-omyl?
V predajni nahradnych dielov som kupil 2x strediacu gulicku (nalavo obycajna a napravo zlozena z dvoch kusov - vid foto) a 2x puzdro (obe identicke). Ktoru gulicku treba kam umiestnit (prevodovka/diferencial)? Ide o 5-rychlostnu prevodovku. Je pri montazi guliciek a puzdier potrebne pouzit nejaky mazaci tuk? Treba pri ich montazi nejake specialne servisne pripravky? A su tam este nejake dalsie elementy, ktore bude pravdepodobne treba este vymenit? Nemam totiz katalog nahradnych dielov. Pripadne ak sa vam chce, mozte opisat celu montaz/demontaz a vymenu tychto elementov.
Vdaka za rady! Tu je ta slubena fotka:
Henry |
|
Návrat nahoru |
|
|
AlvA
Založen: 10.1.2007 Příspěvky: 988 Bydliště: Praha
|
Zaslal: po březen 29, 2010 9:27 pm Předmět: |
|
|
Ty kulicky neni problem vymenit, nekdy dou teda trochu spatne, takze na ne musis pouzit stahovak na kulovy cepy, nebo je nak vyrvat ven. Ale podivej se, zda-li je nutny je menit, bejvaj dost tvrdy a spis se vopotrebuje pouzdro v kardance. To se vyndava tak, ze vezmes kulatinu, ktera ma stejnej prumer, jako je vnitrek toho pouzdra, to naplnis vazelinou, zastrcis do nej kulatinu a bouchnes do ni palici, ta vazelina by ho mela vytlacit. Pokud se to nepovede, tak do toho pouzdra navaris matku a nasroubujes sroub, kerej utahnes tak, aby se voprel vo dno ty dutiny a utahuje a utahujes az pouzdro vyjede. Novy pouzdro tam das tak, ze konec kardanky nahrejes, aby se roztahnul a pouzdro tam vlozis a nechas vystydnout. Do pouzdra pred montazi kardanky pak das vazelinu. _________________ Pohrebaky nehnijou, to bys mel vedet. |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: út březen 30, 2010 6:03 pm Předmět: |
|
|
Ak by nešla strediaca guľa stiahnuť inak, je možné si vypomôcť povolením a vyskrutkovaním matice náboja s prírubou (tak na strane rozvodovky, ako i prevodovky). Samozrejme je najprv potrebné pomocou klieští demontovať poistný seegerov krúžok. Vyskrutkovaním matice sa guľa odtlačí a z konca hriadeľa je možné ju už zraziť poklepkávaním kladivom. Pritom je treba si zabezpečiť unášač proti pootočeniu pri povoľovaní matice. Na strane prevodovky zaradením 1. prevodového stupňa a na strane rozvodovky zatiahnutím ručnej brzdy, prípadne podločením zadných kolies. Pri prevodovke to niekedy nestačí a je treba si vhodne vypomôcť, aby sa ten unášač neotáčal a bolo možné maticu povoliť. Pri spätnej montáži matíc je treba ich riadne zatiahnuť a zaistiť zahnutím poistnej podložky, pretože sa rady povolujú - predovšetkým ak kardan háďže a rezonuje. Nová guľa sa narazí priamo kladivom a dorazeniu dobre poslúži i stará guľa. Potom sa namontuje poistný krúžok nazad. Ako som už spomenul - radiálne kĺbové ložisko je kratšie, ako valcový koniec pastorka rozvodovky. Pri použití originálnych podložiek sa dva kusy nasunú na pastorok rozvodovky, potom sa narazí radiálne kĺb. lož., priloží sa tretia podložka a napokon sa namontuje poistný krúžok.
Demontáž strediaceho puzdra opísal Alva, ja som to tu na fóre tiež niekde popisoval, ako možno puzdro vytlačiť z kardanu pomocou hustej vazeliny. Plná guľatina je najlepšia, ale postačí i samotná strediaca guľa (použitá). Podstata je tá, že zatlačovaním guľatiny, alebo strediacej gule do dutiny puzdra kardanu, ktorá je celá vyplnená plastickým mazivom tam vzniká pretlak, ktorý vytlačí puzdro von. Samozrejme nie naraz, ale postupne. Teda dutina sa vyplní vazelinou úplne - až zarovno s vonkajším okrajom puzdra, strediaca guľa sa zatlačí takmer polovicou do puzdra kardanu, horný otvor gule sa prekryje plechom a po tomto plechu sa udiera kladivom, čím sa zatláča guľa do kardanu. Tým sa puzdro vytláča (nie hneď, ale postupne - závisí od presahu s ktorým je puzdro nalisované v kardane). Časť vazeliny unikne pri narážaní gule netesnosťami von (treba na ňu dávať pozor, pri silnom údere kladiva to vie byť celkom šupa). Guľa sa vyberie von, priestor sa znova vyplní vazelinou, guľa sa priloží nazad, otvor gule sa prekryje plechom a postup sa opakuje niekoľko krát, kým puzdro nepovolí a nezačne sa pomaly vysúvať von. Nejaký čas to trvá, ale funguje to vždy. Nové strediace puzdro sa narazí dnu tak, aby sa pri tom nekrížilo - kardan netreba nahrievať.
Guľa, ktorá je vyfotená na obr. vľavo je k 5° prevodovke použiteľná priamo - bez podložiek. "Guľa" vpravo (správne sa to volá radiálne kĺbové ložisko) je nového typu, používaná v TAZ 1500 tak na strane prevodovky, ako i rozvodovky, lenže je k nej treba ešte podložky (k prevodovke 5° jednu, k prevodovke 4° a k rozvodovke tri). Tieto nie sú normalizované - bude ich treba z niečoho dopasovať, alebo si ich dať vyrobiť, pretože ten valcový koniec hriadeľa je dlhší.
Hádzanie strediacich gulí zisťovať stačí skusmo, kompenzačné vývažky sa montujú na zadný pružný člen k rozvodovke.
Pri montáži kardanu do auta treba dať na strane radiálneho kĺb. lož pozor, aby sa jeho prstenec nepretočil a neskrížil - vtedy sa nám nepodarí kardan dobre nasadiť. Ak by sa na neho v tomto prípade príliž pritlačilo, mohol by sa prstenec roztvoriť a odsunúť z guľovej plochy ložiska (je v jednom mieste rozrezaný). Preto je pre manipuláciu lepšie nasunúť najprv kardan opatrne na rozvodovku a až potom na prevodovku, kde nič podobné nehrozí (ak sa tam použije obyčajná guľa).
Ešte doplním dve veci. Pred montážou kardanu do auta je treba priestor strediacich puzdier vyplniť plastickým mazivom. Avšak pokiaľ už sú opotrebované tesniace manžety, ktoré priestor strediacich elementov utesňujú, nebude táto zásaba maziva dlhodobá. Manžety je dobre vidieť na obr. spojovacieho hriadeľa v reze - v Dielenskej príručke. Druhá vec je tá, že drážkový náboj kardanu, ktorý sa maže mazacím lisom nie je vhodné mazať viac, než je to nutné. Prebytok maziva totiž putuje do dutiny kardanu, kde pri zaschnutí môže tiež spôsobovať nevyváženosť. Výrobca odporúča pri mazaní použiť max. 10 g maziva. |
|
Návrat nahoru |
|
|
dave
Založen: 25.12.2006 Příspěvky: 166 Bydliště: Mladá Boleslav
|
Zaslal: út březen 30, 2010 7:02 pm Předmět: |
|
|
Nechce se mi pročítat ten román co napsal Šimon, takže nevím jestli nenapíšu to samé. Ale je dobrý se nejdřív podívat na kardan jestli není vůle v tom teleskopu kardanu. A to je možný vyzkoušet tím, že pokud je kardan namontovaný ještě na autě, tak je dobrý s ním zacloumat a podívat se jestli nemá vůli právě v místě teleskopu (tisícehranu). |
|
Návrat nahoru |
|
|
Henry
Založen: 23.3.2010 Příspěvky: 25
|
Zaslal: út březen 30, 2010 8:28 pm Předmět: [1203] Spojovaci hriadel (kardan) |
|
|
Nazdar!
V prvom rade dakujem za tipy!
Mozem v ramci zjednodusenia celeho procesu vymeny tychto veci pouzit obycajnu strediacu gulicku na oba konce kardanu (podla nakresu kardanu v dielenskej prirucke sa zdaju byt pouzite dve obycajne strediace gulicky)? Na nejake dopasovavanie si ani netrufam, ani sa mi moc do toho nechce, chcem to co najrychlejsie a najjednoduchsie dat do poriadku. |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: st březen 31, 2010 4:05 am Předmět: |
|
|
Zadná guľa je dlhšia (pre rozvodovku ako i pre 4° prevodovku). Pre 5° prevodovku je kratšia. No radiálne kĺbové ložisko je lepšie v tom, že nabudúce už netreba meniť puzdro v kardane, stačí samotné ložisko.
Davide - ak má tisíchran na kardane vôľu, nemusí to ešte zákonite znamenať, že kardan bude vibrovať - môže a nemusí, hlavne pod plynom - keď sa v tých drážka sám vystredí. Ale tak radšej sa už nerozpisujem - aj tak by si to nečítal |
|
Návrat nahoru |
|
|
Burák Moderátor
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 2529 Bydliště: Beroun
|
Zaslal: st březen 31, 2010 8:23 am Předmět: |
|
|
K té vůli na tisícihranu se Roman vyjádřil následovně. Vyndej to, dvakrát ten domeček pořádně vovař a vyser se na to, víc s tim stejně neuděláš... _________________ Autum nerozumim, jen blbě kecám! |
|
Návrat nahoru |
|
|
posim adept na RCG
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 489 Bydliště: Košice
|
Zaslal: st březen 31, 2010 4:26 pm Předmět: |
|
|
Presne tak - ono to často ani nemá zmysel sa tým zaoberať, pretože vibrácie spôsobujú najčastejšie opotrebené strediace elementy (guľa, puzdro) a nevyváženosť kardanu (od defomácií, únavy mat., alebo odtrhnutého závažia). Nevyváženosť však je vždy najväčšia v zadnej časti - pri rozvodovke. Práve preto sa len tam montujú na hardygumu dlhšie skrutky (M10 x 70), na ktoré sa podľa potreby naskrutkuje nízka, alebo klasická matica M10, ktorá vlastne tvorí ten tzv. "kompenzačný vývažok". To drážkovanie dokonca nejakú vôľu mať musí - preto sa pri posledných ročníkoch tie drážkované nadstavce s kardanom pri montáži triedili a teda už nové boli s vôľou - nutnou. Pri prenose krútiaceho momentu sa to drážkovanie aj tak vystredí samo. |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|